Borussia Dortmund is excited to announce our newest International Champion Partner, Bybit! Welcome to the BVB family! 💛 pic.twitter.com/QHdbYjZq3d
— Borussia Dortmund (@BlackYellow) November 5, 2020
The Bitcoin sponsored Watford end Liverpool’s unbeaten streak today 3-0.
— Jason A Williams (@GoingParabolic) March 1, 2020
Lesson – don’t bet against #Bitcoin pic.twitter.com/zy10eA0oEi
De gouden combinatie van voetbal, bitcoin en de blockchain technologie
Vooral voetbal scoort goed met cryptocurrencies en vrijwel onopgemerkt heeft de cryptomarkt, sinds enkele jaren, al intrede gemaakt in de voetbalsector. Vooral de laatste maanden merk ik persoonlijk een sterke toename van samenwerkingsverbanden en advertenties. Om deze reden ga ik iets dieper in op bestaande relaties tussen de voetbalsport, cryptocurrencies en de blockchain technologie. Daarnaast kijk ik naar de toekomst en het potentieel van blockchain gerichte oplossingen en tokenized platforms in combinatie met voetbal. Wist je bijvoorbeeld al dat het Engelse Watford FC vorig seizoen speelde met het Bitcoin logo op de mouw ; en wist je dat het Spaanse FC Barcelona en het Duitse Borussia Dortmund samenwerkingsverbanden hebben met blockchain gerelateerde ondernemingen? Laten we gaan kijken wat er momenteel gaande is…
Start vandaag nog met het handelen van cryptovaluta op BitcoinMeester.nl
Het kopen en verkopen van Bitcoin of altcoins gebeurd op een zogenoemde exchange. Dit zijn aanbieders van cryptovaluta en bieden tevens aan jouw investering direct in een online wallet te plaatsen. Eigenlijk is het proces erg makkelijk. Bekijk zelf de website en beoordeel of deze exchange voldoet aan jouw wensen.
Samenwerking Borussia Dortmund en ByBit
Vrij recent nog, in november 2020, maakte Borussia Dortmund via diverse social media kanalen en via de officiële website wereldwijd bekend te gaan samenwerken met crypto handelsplatform ByBit. Verdere details van de samenwerking zijn nog onbekend maar duidelijk is dat beide bedrijven kunnen profiteren van elkaars naamsbekendheid om zo het bereik te vergroten en de fanbase uit te breiden. Wel bekend is dat advertenties van ByBit virtueel worden gepresenteerd tijdens wedstrijden, op de website en op verschillende social media kanalen van Borussia Dortmund. In de toekomst zie ik een verdere uitbreiding van de samenwerking plaatsvinden door bijvoorbeeld de fanshop in te richten zodat er met cryptocurrencies kan worden afgerekend of op de blockchain gebaseerde merchandise in de vorm van speciale tokens, spaaracties of (digitale) verzamelobjecten.
Tokenized platform
De online wereld blijft bewegen waardoor ook betaald voetbalorganisaties het gebruik van cryptocurrencies en digitale tokens beginnen te omarmen. De beweging om cryptocurrencies te acceptateren vindt al enige tijd plaats in de voetbalwereld en bekende teams zoals bijvoorbeeld Bayern München, Juventus, Paris Saint Germain, AS Roma, Galatasaray en Athletico Madrid zijn inmiddels al samenwerkingen aangegaan met het blockchain gerelateerde platform Socios.com.
Socios.com
Middels dit platform hebben fans toegang tot exclusieve content en items die deze nieuwe technologieën gebruiken. Het platform stelt teams in staat een eigen ‘fan token’ te lanceren met als voordeel dat de fans kunnen stemmen over zaken zoals bijvoorbeeld een veranderingen aan het tenue. Dus als het overgrote deel van de fans stemmen voor een kleurverandering van het shirt dan zal de club moeten voldoen aan de wens van deze supporters. Aangezien het stemmen wordt uitgevoerd op de blockchain, kan de uitkomst niet worden gemanipuleerd en kan de inhoud niet worden verwijderd. We kunnen stellen dat Socios.com een interessante use-case is voor zowel de blockchain industrie als voetbalclubs. Het feit dat vele spraakmakende clubs aan boord zijn gesprongen, is een grote goedkeuring voor de sector. Verwacht wordt dat vele clubs zullen volgen met als resultaat dat de fans op de achtergrond bewust of onbewust in aanraking komen met blockchain en cryptocurrencies.
Bitcoin logo op shirt Watford
Een van de meest opmerkelijke samenwerkingen in het voetbal op het gebied van bitcoin en andere cryptocurrencies is het gokplatform Sportsbet.io. Het bedrijf staat dit seizoen prominent op het shirt van de Engelse club Watford FC. Vorig jaar speelde de club zelfs op Premier League niveau (hoogste niveau Engeland) mét het bitcoin logo op de mouw. Dankzij deze actie heeft bitcoin enorm veel naamsbekendheid gegenereerd. De miljoenen mensen die wekelijks naar een Premier League wedstrijd van Watford FC keken, zagen hierdoor het bitcoin logo regelmatig voorbij komen. Ook liet de club weten dat bitcoin inmiddels geaccepteerd wordt als betaalmiddel in zowel de fanshop als het stadion.
Wolverhamption Wanderers en CoinDeal
Premier League voetbalclub Wolverhampton Wanderers speelde vorig seizoen met het logo van cryptocurrency exchange CoinDeal als shirtsponsor. De Cypriotische crypto exchange zette hiermee een belangrijke stap richting het promoten van cryptocurrencies. Niet alleen in Engeland heeft de voetbalsport een enorm bereik maar uit onderzoek blijkt dat de Premier League bijvoorbeeld ook een grote fanbase in Indonesië en Vietnam heeft.
Tickets kopen via blockchain gerelateerde applicatie
Eerder in 2020 bevestigde de UEFA dat het een, op blockchain gebaseerd, ticketsysteem had geïmplementeerd als onderdeel van een gefaseerde uitrol. De UEFA kondigde via een video teaser aan (zie tweet onderaan pagina) dat er in 2020 zo’n miljoen tickets zouden worden verkocht via een online applicatie, gebaseerd op de blockchain technologie. De gedachte hierachter is om fraude te voorkomen met de doorverkoop van valse toegangskaarten. Dit idee is een van de vele praktische voorbeelden welke mogelijk worden gemaakt via blockchain en inmiddels al live worden getest. De applicatie wordt sinds mei 2020 aangeboden via IoS en Android en kan gratis worden gedownload.
Ook de KNVB experimenteert met blockchain technologie
Ook de Nederlandse voetbalbond verkocht tickets via de blockchain. Dit deed men, om precies te zijn, voor de wedstrijd Nederland tegen Estland in november 2019. Dit deed de KNVB ook met de reden om fraude te voorkomen. In plaats van een ticket via een PDF-bestand, kwamen supporters het stadion binnen met een applicatie. De barcode kon vervolgens pas geactiveerd worden op het moment dat een supporter het stadion betrad. Deze manier maakt het onmogelijk om kaartjes te kopiëren en meerdere malen door te verkopen. De kans op fraude bij het verkopen van tickets via de blockchain is geheel uitgesloten. Daarnaast is deze manier milieuvriendelijker omdat er minder papier wordt gebruikt voor het printen van een kaartje. De KNVB en de UEFA zullen het experimenteren ongetwijfeld voort gaan zetten in de toekomst.
De toekomst van voetbal, bitcoin en blockchain...
Voetbal is verreweg de meest populairste sport op aarde. Vrijwel iedereen komt regelmatig in aanraking met deze sport door actief zelf te bewegen en/of passief in een stadion, achter een televisie, als supporter langs de zijlijn of wanneer kinderen in de buurt spelen met een bal. De voetbalsport bereikt dagelijks een enorme massa unieke mensen en vanuit commercieel oogpunt biedt dit natuurlijk gigantisch veel kansen. Door het potentiële aantal mensen dat wereldwijd door deze sport wordt bereikt, zullen producten of adverteerders, gekoppeld aan (grote) merken, evenementen of wedstrijden bijna gegarandeerd profiteren van enige bekendheid. De gewenste doelgroep kan gemakkelijk worden bereikt en een boodschap kan erg eenvoudig worden gecommuniceerd met als doel de klant te triggeren tot een bepaalde actie. Mijn verwachting is dat exchanges en cryptovaluta hier slim op gaan inspelen.
Blockchain: van experiment naar gewoonte
Momenteel is de trend dat voetbalclubs steeds meer samenwerkingen aangaan met cryptocurrencies. Ondertussen zijn bonden (nationaal en internationaal) aan het experimenteren met de blockchain technologie en neemt het aantal advertisements op en rondom het veld sterk toe. Deze groei zet, naar mijn verwachting, sterk door waardoor de massa meer en meer te maken zal gaan krijgen met cryptocurrencies en (op de achtergrond) met de blockchain technologie. De sector blijft zich professioneel ontwikkelen en wanneer het gebruiksgemak toeneemt, vindt adoptie razendsnel plaats. De tokenized platforms zijn hiervan een goed voorbeeld.
In de toekomst zullen ook voetbalspelers een steeds grotere rol gaan betekenen in de adoptie van cryptocurrencies in de voetbalsport. Zij kunnen een belangrijke rol spelen als ambassadeur van een bepaalde cryptovaluta of exchange in de vorm van een sponsor om de naamsbekendheid globaal gezien te vergroten.
Voetbalspelers als ambassadeur
In de toekomst zullen ook voetbalspelers een steeds grotere rol gaan betekenen in de adoptie van cryptocurrencies in de voetbalsport. Zij kunnen een belangrijke rol spelen als ambassadeur van een bepaalde cryptovaluta of exchange in de vorm van een sponsor om de naamsbekendheid globaal gezien te vergroten.
De mogelijkheden zijn eindeloos wanneer transfers of lonen in de toekomst betaald gaan worden in Bitcoin of een andere cryptovaluta. Het bijzondere van Bitcoin is dat deze vorm van digitaal geld geen grenzen kent. Dit houdt in dat iedereen ter wereld de vrijheid heeft om gebruik te maken van een gedecentraliseerd systeem zoals Bitcoin of andere cryptocurrencies. Voor zaakwaarnemers en clubs biedt dit enorm veel voordelen zonder daarbij rekening te hoeven houden met wisselkoersen en minder bekende valuta’s.
Blockchain als betrouwbare zakelijke schakel
Als laatste zie ik de blockchain technologie als een perfecte schakel voor afspraken tussen spelers, zaakwaarnemers en voetbalclubs. Bij een transfer kunnen afspraken zoals doorkooppercentage of bijvoorbeeld de afkoopsom erg gemakkelijk op de blockchain worden geplaatst waardoor er nooit onenigheid of twijfel kan bestaan over deze zaken.
The Bitcoin Standard op Bol.com
Altijd alles willen weten van Bitcoin? Waarom Bitcoin weldegelijke een 'valuta' is, en waarom het huidige systeem is achterhaald? Dit boek omschrijft alle informatie over de evolutie van geld en het ontstaan van Bitcoin.
Een absolute must-read
Crypto-expert Quinten Francois legt uit waarom Bitcoin een blijver is, en zelfs de volgende stap in de evolutie van geld. Dit boek geeft antwoord op de vragen over hoe en waarom cryptovaluta een middelpunt gaat vormen in onze toekomst.
Gerelateerde tweets
$ZIL partners with @polarissports in a football star project! The list of football players partnering with @zilliqa is awesome😍@officialpepe @renatosanches35 @Raul_Jimenez9 @DiogoJota18 @FALCAO @NavasKeylor @joaofelix70 @diegocosta @rubendias @jamesdrodriguez pic.twitter.com/EN2PGiZpzm
— Quora Inner Circle (@QICcommunity) April 28, 2021
Kansas City's Sean Culkin just became the 1st National Football League player to be paid entirely in #bitcoin
— Documenting Bitcoin 🟩 (@DocumentingBTC) April 26, 2021
All $920,000 will be paid using @JackMallers's Zap. pic.twitter.com/sFX1O7UbKU
This #bitcoin thing is getting serious .. pic.twitter.com/Y3FLm7hdCA
— Willem Middelkoop (@wmiddelkoop) March 24, 2021
Nieuws: KNVB doet interessant experiment met kaartjes Nederland – Estland https://t.co/PFWGoV2Q1p #nedest #oranje #ajax pic.twitter.com/dpzF69YAWm
— Ajax Life (@ajaxlife) November 19, 2019
UEFA will distribute over one million soccer tickets via a blockchain-based mobile app by the end of May. pic.twitter.com/Hs64i8p3QH
— Cointelegraph (@Cointelegraph) February 17, 2020
FC Barcelona is proud to announce a global partnership with blockchain platform @chiliz & @socios. Using the digital currency $CHZ, you’ll soon be able to buy Barça Fan Tokens, which give you the right to vote in club polls & earn rewards https://t.co/2NOhfsHV8i pic.twitter.com/a5GhCCo717
— FC Barcelona (@FCBarcelona) February 13, 2020
Grayscale just became the first #Bitcoin partner of an NFL team, the New York Giants.
— Documenting Bitcoin 🟩 (@DocumentingBTC) May 5, 2021
They will even provide “educational seminars” for the team. pic.twitter.com/ZNqmmRxtFs
Let's takeover soccer, shall we? $ZIL
— Amrit ⚽ Kummer (@maqstik) April 27, 2021
Nike is getting into crypto, NFTs and blockchain
— LilMoonLambo (@LilMoonLambo) April 21, 2021
CryptoKicks is coming
Get ready 🚀 pic.twitter.com/3BN84VVwyn
Bitcoin will be the global reserve currency.
— Pomp 🌪 (@APompliano) January 19, 2021
Another milestone on this path is now sports teams are conducting transactions in the digital currency. (h/t @Ian_Unsworth)https://t.co/mlxq4WqGx1
The Bitcoin sponsored Watford end Liverpool’s unbeaten streak today 3-0.
— Jason A Williams (@GoingParabolic) March 1, 2020
Lesson – don’t bet against #Bitcoin pic.twitter.com/zy10eA0oEi
In February when $BTC traded at $3400, people was afraid it would die.
— CryptosBatman ⚡ (@CryptosBatman) September 15, 2019
Only 7 months later #Bitcoin is promoted on one of the biggest events in the world to billions of viewers worldwide through Premier League! pic.twitter.com/dbz9uG0lLJ
Watch out sport fans! 🥇
— Vision (@VisionCryptoApp) November 5, 2020
We have added 7 fan tokens plus their network token #CHZ, which you can add to your portfolio and wallet!
Download Vision now and add them!https://t.co/gEMPAykG47
–@Chiliz @socios #JUV #PSG #BAR #ATM #OG #GAL #ASR #VSN #Bitcoin #BTC #crypto pic.twitter.com/RBhpb7Qy2V